söndag 12 februari 2012

Grundrecept vetebullar

Så här blev mina bullar :-)

Detta recept är från kungsörnen o är de receptet ja brukar köra när ja bakar bullar(Mums)

Receptet blir till ca 40 bullar

Ingredienser :
  • 150 g smör eller margarin, rumsvarmt ( eller 1,5 dl flytande)
  • 5 dl mjölk
  • 50 g jäst ( för söta degar)
  • 1 dl strösocker eller vit baksirap
  • 1/2 tsk salt
  •  eventuellt 2 tsk stött kardemumma
  • 800g ( ca 1,4 liter)  vetemjöl
Fyllning: 150 g rumsvarmt smör eller margarin(flytande går oxå bra), 1dl strösocker, 2msk kanel.
Pensling: 1 uppvispat ägg, pärlsocker eller hackad mandel.

  1. Smula ner jästen i en bunke o värm mjölken tills den blir fingervarm( ca 37 grader)..Häll ner mjölken i bunken o rör om tills jästen löst sig..
  2. Tillsätt matfettet i bitar, socker eller sirap, salt o eventuellt kardemumma i bunken..Mät upp mjölet..Häll det luftigt direkt i ett liter mått, skaka inte måttet..
  3. Tillsätt mjölet i bunken men spar 1/2 dl till utbakningen..Arbeta degen kraftigt i ca 5 min med maskin eller ca 10 min för hand tills den känns smidig..Låt degen jäsa  i bunken övertäckt med bakduk i ca 30 min..
  4. Ta upp degen ur bunken o knåda degen lätt på ett mjölat bakbord..Dela degen i 4 delar..Kavla ut varje del till en avlång kaka(en i taget)..Rör ihop ingredienserna till fyllningen..Bred ut ett tunt lager  av fyllningen på varje kaka o rulla ihop varje kaka till en rulle..Skär varje rulle i 10 delar o lägg dom med snittytan upp i pappersformar eller på bakplåtspapper..Låt jäsa under bakduk i ca 40 min.
  5. Värm ugnen till 225- 250 g..pensla o grädda bullarna mitt i ugnen ca 5-10 min..
Tips! Byt ut kanelen som du har i fyllningen till 2-3 msk vaniljsocker istället så får du vaniljbullar istället eller varför inte fifty fifty :-P..Detta är ju ett grundrecept på vetebullar så man kan ju ha alla möjliga olika fyllningar i om man vill..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar