tisdag 26 juni 2012

Brownie med dulce de leche

Eftersom de blev en halv burk dulce de leche över från i förrgår när ja gjorde panna cotta så kunde ja ju självklart inte låta den gå till spillo utan bestämde mig igår för att göra en brownie med dulce de leche( Dulce de leche är en kola liknande/smakande krämig sak som man får när man kokar upp kondenserad mjölk, finns även färdig kokt att köpa och de funkar lika bra!)..Brownie + Dulce de leche = va kan gå fel? :-)..Ja har gjort den här kakan några gånger förut och den är ljuvligt god kan ja säga!..

Ingredienser :
  • 110g smör
  • 170g mörk choklad
  • 3st ägg
  • 1/2 dl kakao
  • 2dl socker
  • 1tsk vaniljsocker
  • 2 dl mjöl 
  • ca en halv burk dulce de leche
  1. Sätt ugnen på 180 grader..Smält smöret och chokladen i en kastrull på låg värme och rör om..Häll blandningen i  en skål och vispa i ett ägg i taget..
  2. vispa i kakao, socker och vanilj socker..
  3. Vispa till sist i mjölet ordentligt så att de inte är klumpigt
  4. Häll  ungefär hälften av smeten i en form ca 20x20 cm med bakplåtspapper i och klicka ut dulce de lechen lite här och var över smeten..Häll sedan över resten av smeten och klicka ut resten av dulce de lechen och rör om lite lätt med en gaffel..Grädda i mitten av ugnen ca 30 min(Kakan ska vara lite kladdig i mitten när den är klar)
  5. Låt kakan svalna och skär den sedan i fyrkanter..
Tips! Ät kakaen med ett glas kall mjölk till..



                                                

           

2 kommentarer:

  1. Salam Alyekum syster, det ser fantastiskt gott ut! Nästan farligt att få in på din blogg nu, med så många goda bakverk... :P Jag blir ju väldigt sugen, men försöker att hålla igen. Jag tänker att sånt får jag unna mig när jag åker på semester till Tunisien :)

    Men lita på att jag kommer prova dina recept när jag väl ska baka :) Allt ser så gott ut! <3

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aleikom salam fina syster!..Ja visst ser de gott ut:-)..Sötsaker är verkligen en av mina stora svagheter..Insha Allah kommer du säkert få äta massa gott i Tunisien..Ja har hört från en syster från Tunisien att de finns härliga ny bakade croissanter som man kan köpa på bageri där nere i Tunisien..kram<3

      Radera